Georgina Born

Georgina Born is Professor of Music and Anthropology at Oxford University and a Professorial Fellow of Mansfield College. Previously she was Professor of Sociology, Anthropology and Music at Cambridge University and a Professorial Fellow of Girton College Cambridge. Earlier in her life she worked as a musician on cello and bass guitar, performing with the group Henry Cow, as well as with the Art Bears, the Mike Westbrook Orchestra, the Michael Nyman Band and other ensembles, as well as playing improvised music in various combinations as a member of the London Musicians’ Collective. She studied Anthropology at University College London at BSc and PhD levels, being awarded her PhD in 1989 for an ethnography of IRCAM, the computer music institute in Paris, a study that became her first book.

Georgina Born’s work combines ethnographic and theoretical writings on music, media and cultural production. Her ethnographies have often focused on major institutions – television production at the BBC, computer music at IRCAM, interdisciplinary art-science and new media art at the University of California, Irvine. Her books are Rationalizing Culture: IRCAM, Boulez, and the Institutionalization of the Musical Avant-Garde (California 1995), Western Music and Its Others: Difference, Representation, and Appropriation in Music (edited with David Hesmondhalgh, California 2000), and Uncertain Vision: Birt, Dyke and the Reinvention of the BBC (Vintage 2005). Two edited books were published in 2013: Music, Sound and Space: Transformations of Public and Private Experience (Cambridge 2013), and Interdisciplinarity: Reconfigurations of the Social and Natural Sciences (edited with Andrew Barry, Routledge 2013). From 2010 to 2015 Born is directing the research programme ‘Music, Digitisation, Mediation: Towards Interdisciplinary Music Studies’, funded by the European Research Council, which examines the transformation of music and musical practices by digitisation and digital media through comparative ethnographies in seven countries in the developing and developed world.

From 2013 to 2015 she holds the Schulich Distinguished Visiting Professorship and Dean’s Chair in Music in the Schulich School of Music at McGill University, Montreal, and in spring semester 2014 she held the Bloch Distinguished Visiting Professorship in the Department of Music, University of California, Berkeley. She has been a visiting professor in the Department of Film Studies and Audiovisual Culture at Masaryk University, Czech Republic, and a visiting professor in the Department of Social Anthropology, University of Stockholm. In spring 2015 she gave the British Academy Radcliffe-Brown Lecture in Social Anthropology. She has been appointed an Honorary Professor at University College London, in the Department of Anthropology (2015-19).

Джорджина Борн — профессор музыки и антропологии в Оксфордском университете и научный сотрудник Мэнсфилд-колледжа. До этого она была профессором социологии, антропологии и музыки в Кембриджском университете и научным сотрудником Гертонского колледжа. В молодости она играла на виолончели и бас-гитаре, выступая с группой Henry Cow, а также с Art Bears, Mike Westbrook Orchestra, Michael Nyman Band и другими ансамблями, занимаясь импровизационной музыкой в различных составах в качестве участника London Musicians’ Collective. Она изучала антропологию в университетском колледже Лондона на уровнях бакалавра и доктора наук, получив ученую степень в 1989 году этнографию IRCAM (института компьютерной музыки в Париже) — исследование, ставшее ее первой книгой.

Джорджина Борн пишет этнографические и теоретические тексты о музыкальном, медийном и культурном производстве. Ее этнографии нередко фокусировались на крупных учреждениях — телепроизводстве на BBC, компьютерной музыке в IRCAM, медиаискусстве и междисциплинарных сочетаниях искусства и науки в Калифорнийском университете в Ирвайне. Ее книги: «Рационализируя культуру: IRCAM, Булез и институционализация музыкального авангарда» (Калифорния 1995), «Западная музыка и ее Другие: различие, репрезентация и апроприация в музыке» (редакция совместно с Дэвидом Гесмондхальгом, Калифорния 2000) и «Неопределенное видение: Бирт, Дайк и перерождение BBC» (Vintage 2005). Две редактированные ею книги были изданы в 2013: «Музыка, звук и пространство: трансформации общественного и частного опыта» (Кембридж 2013) и «Междисциплинарность: реконфигурации социальных и естественных наук» (совместно с Эндрю Барри, Routledge 2013). С 2010 по 2015 Борн руководила исследовательской программой «Музыка, оцифровка, медиация: по направлению к междисциплинарному изучению музыки», финансирующийся Европейским исследовательским советом, задачей которой был анализ трансформации музыки и музыкальных практик за счет оцифровки и цифровых медиа средствами сравнительной этнографии на примере семи стран развивающегося и развитого мира.

С 2013 по 2015 она являлась почетным приглашенным профессором Шулиха и деканом кафедры музыки в Школе музыки Шулиха в университете Макгилла, Монреаль, а в весенний семестр 2014 — почетным приглашенным профессором факультета музыки Калифорнийского университета в Беркли. Она была приглашенным профессором факультета изучения кино и аудиовизуальной культуры в Масариковом университете, Чехия, и приглашенным профессором факультета социальной антропологии в Стокгольмском университете. Весной 2015 она прочитала лекцию по социальной антропологии в Британской академии имени Рэдклиффа-Брауна. Она назначена почетным профессором университетского колледжа Лондона, факультет антропологии (2015-2019).