Alexey Borisov

Outside of his native Russia, Alexei Borisov is probably best known as a live performer with a sound and visual style that make his performances transcend the usual gig situation and resemble Beckett-style absurd theatre. Perhaps the most appropriate term for their soundtrack would be “live collage”, often based on domestic or everyday material – “found sounds” and home recordings of all sorts. They include field recordings of arbitrary soundscapes and conversations, mostly done diary-style with a cheap dictaphone, Borisov reciting his automatic writing-type lyrics, snippets of music from the radio, separate instrument tracks recorded for his other projects, solo playing on various instruments in a sleepwalking style or “blindfolded”, as he has described his working (anti-)method with computers. The elements are mixed and cut up through effects in a manner which remotely resembles dj’ing with its sharp timing – Borisov’s long experience as a live dj can be felt – or a manual telephone operator turning his work at a switchboard into poetry, as David Keenan noted in The Wire magazine about his live album Before the Evroremont: “The whole is rent with fuzzy, intercepted conversations that sound like archived wiretaps”.

Photo: M. Maslov

За пределами родной России, Алексей Борисов, вероятно, наиболее известен как исполнитель лайвов. Благодаря его звуковому и визуальному стилю, выступления Борисова неординарны и напоминают абсурдистский театр в стиле Беккета. Возможно, наиболее подходящим термином будет «живой коллаж», нередко основанный на бытовом и повседневном материале — «найденных звуках» и разнообразных домашних записях. Это могут быть полевые записи случайных звуковых ландшафтов, беседы, записанные в дневниковом стиле на дешевый диктофон, чтение Борисовым собственных стихов в стиле автописьма, фрагменты музыки с радио, отдельные инструментальные дорожки, записанные для других его проектов, сольная игра на различных инструментах в лунатическом стиле или «с завязанными глазами», как он описывает свой (анти-)метод работы с компьютерами. Элементы смешаны и нарезаны с помощью эффектов на манер, отдаленно напоминающий диджеинг с его точной синхронизацией — здесь чувствуется длительный диджейский опыт Борисова — или работу телефонного оператора, превращающего свою работу на коммутаторе в поэзию. Как отметил Дэвид Кинан в журнале Wire насчет альбома живых выступлений Борисова «До евроремонта»: «Он целиком наполнен неясными, погруженными в туман беседами, звучащими как архивы перехваченных разговоров».