Alexey Borisov

Outside of his native Russia, Alexei Borisov is probably best known as a live performer with a sound and visual style that make his performances transcend the usual gig situation and resemble Beckett-style absurd theatre. Perhaps the most appropriate term for their soundtrack would be “live collage”, often based on domestic or everyday material – “found sounds” and home recordings of all sorts. They include field recordings of arbitrary soundscapes and conversations, mostly done diary-style with a cheap dictaphone, Borisov reciting his automatic writing-type lyrics, snippets of music from the radio, separate instrument tracks recorded for his other projects, solo playing on various instruments in a sleepwalking style or “blindfolded”, as he has described his working (anti-)method with computers. The elements are mixed and cut up through effects in a manner which remotely resembles dj’ing with its sharp timing – Borisov’s long experience as a live dj can be felt – or a manual telephone operator turning his work at a switchboard into poetry, as David Keenan noted in The Wire magazine about his live album Before the Evroremont: “The whole is rent with fuzzy, intercepted conversations that sound like archived wiretaps”.

Photo by M. Maslov

За пределами родной России, Алексей Борисов, вероятно, наиболее известен как исполнитель лайвов. Благодаря его звуковому и визуальному стилю, выступления Борисова неординарны и напоминают абсурдистский театр в стиле Беккета. Возможно, наиболее подходящим термином будет «живой коллаж», нередко основанный на бытовом и повседневном материале — «найденных звуках» и разнообразных домашних записях. Это могут быть полевые записи случайных звуковых ландшафтов, беседы, записанные в дневниковом стиле на дешевый диктофон, чтение Борисовым собственных стихов в стиле автописьма, фрагменты музыки с радио, отдельные инструментальные дорожки, записанные для других его проектов, сольная игра на различных инструментах в лунатическом стиле или «с завязанными глазами», как он описывает свой (анти-)метод работы с компьютерами. Элементы смешаны и нарезаны с помощью эффектов на манер, отдаленно напоминающий диджеинг с его точной синхронизацией — здесь чувствуется длительный диджейский опыт Борисова — или работу телефонного оператора, превращающего свою работу на коммутаторе в поэзию. Как отметил Дэвид Кинан в журнале Wire насчет альбома живых выступлений Борисова «До евроремонта»: «Он целиком наполнен неясными, погруженными в туман беседами, звучащими как архивы перехваченных разговоров».