Okkyung Lee

Okkyung Lee, a New York-based artist and South Korea native, has created a body of work blurring genre boundaries through collaborations and compositions while pushing the limitation of contemporary cello performance techniques. Her music draws from noise and extended techniques, jazz, Western classical, and Korean traditional and popular music.

Since moving to New York in 2000, Okkyung’s unique approach to her instrument and improvisation has led to collaborations with numerous artists from wildly varied ranges such as Laurie Anderson, David Behrman, John Butcher, Mark Fell, Douglas Gordon, Vijay Iyer, Christian Marclay, Lasse Marhaug, Thurston Moore, Ikue Mori, Bill Orcutt, Marina Rosenfeld, Evan Parker, Wadada Leo Smith, Swans, Cecil Taylor and John Zorn to name just a few.

As a composer, she has received commissions from Jerome Foundation, London Sinfonietta and most recently by SWR2 in Germany for Donaueschingen Festival in 2016 which resulted in a suite titled Cheol-Kkot-Sae (Steel Flower Bird) for two Korean traditional musicians and five improvisers from Europe and the United States.

Photo: Nicholas Amselmo

Оккуинг Ли —художник южнокорейского происхождения, живущая в Нью-Йорке. Коллаборации и композиции Ли размывают жанровые границы и меняют представления о современных техниках игры на виолончели. Ее музыка основана на нойзе и расширенных техниках, джазе, западной классической и корейской традиционной и популярной музыке.

С тех пор, как она переехала в Нью-Йорк в 2000 г., уникальный подход Оккуинг к ее инструменту и импровизации позволил ей поработать с огромным количеством разнообразных артистов, среди которых Лори Андерсон, Дэвид Берман, Джон Батчер, Марк Фелл, Дуглас Гордон, Виджей Айер, Кристиан Марклей, Лассе Мархауг, Терстон Мур, Икуэ Мори, Билл Оркутт, Марина Розенфельд, Эван Паркер, Вадада Лео Смит, Swans, Сесил Тэйлор и Джон Зорн.

В качестве композитора она писала работы для фонда Jerome, Лондонской симфониетты и также для немецкой SWR2 в рамках музыкального фестиваля в Донауэшингене (2016), создав в результате сюиту под названием «Cheol-Kkot-Sae» («Steel Flower Bird») для двух традиционных корейских музыкантов и пяти импровизаторов из Европы и Соединенных Штатов.

Фото: Николас Амсельмо