Mark Fell

Mark Fell is a multidisciplinary artist based in Sheffield (UK). After studying experimental film and video art at Sheffield City Polytechnic he reverted to earlier interests in computational technology, music and synthetic sound. In 1998 he began a series of critically acclaimed record releases on labels including Mille Plateaux, Line, Editions Mego and Raster Noton. Fell is widely known for exploring the relationships between popular music styles, such as electronica and club musics, and typically academic approaches to computer-based composition with a particular emphasis on algorithmic and mathematical systems. Since his early electronic music pieces Fell’s practice has expanded to include moving image works, sound and light installation, choregoraphy, critical texts, curatorial projects and educational activities. He has worked with a number of artists including Yasunao Tone, Keith Fullerton Whitman, Okkyung Lee, Luke Fowler, Peter Gidal, John Chowning, Ernest Edmonds, Peter Rehberg, Oren Ambarchi and Carl Michael Von Hausswolff.

The diversity and importance of Fell's practice is reflected in the range and scale of international institutions that have presented his work which include - Hong Kong National Film archive, The Baltic (Gateshead), Museu d'Art Contemporani de Barcelona, La Casa Encendida (Madrid), Laboral (XIxon), The Institute of Contemporary Art (London), Royal Festival Hall (London), The Serpentine (London), The Australian Centre For Moving Image (Melbourne), Artists Space (NYC), Issue Project Room (NYC), Corcoran (DC), Curtis R.Priem Experimental Media and Performing Arts Center (NY), Lampo/Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts (Chicago), Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Karlsruhe), Hanger Biccoca (Milan) and others. Fell's work is in the collection of the Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (Vienna) and has as been recognised by ARS Electronica (Linz).

Макр Фелл многопрофильный музыкант из Шеффилда, Великобритания. После изучения экспериментального кино и видео арта в Шеффилдском Политехническом университете Фелл решил посвятить себя прежним интересам, а именно музыке, синтезу звука и вычислительным технологиям. В 1998 году в сотрудничестве с звукозаписывающими компаниями Mille Plateaux, Line, Editions Mego и Raster Noton он выпустил серию композиций получивших признание критиков. Фелл широко известен своим умением создавать связи между такими популярным музыкальными стилями как электронная и клубная музыка и более академическими подходами к созданию композиций по средствам компьютерных технологий с особенным уклоном в алгоритмические и математические системы. Следом за его ранними электронными музыкальными композициями Фелл расширил сферу своего творчества, которое стало включать работы состоящие из меняющихся и двигающихся изображений, звуковые и световые инсталляции, хореографические постановки, критику, кураторские проекты и образовательную деятельность.

Он работал с множеством музыкантов и художников, таких как: Ясунао Тоне, Киф Фуллертон Витман, Оккуян Ли, Люк Флауэр, Питер Гидал, Джон Човнинг, Эрнест Эдмондс, Питер Рехберг, Орен Амбарчи и Карл Михаел фон Хауссволф.

Разносторонность и значимость деятельности Фелла очевидна из обширного числа международных институций, которые представляют его работы: The Baltic (Гейтсхед), Museu d'Art Contemporani de Barcelona, La Casa Encendida (Мадрид), Laboral (Хихон), The Institute of Contemporary Art (Лондон), Royal Festival Hall (Мадрид), The Serpentine (Лондон), The Australian Centre For Moving Image (Мелборн), Artists Space (Нью Йорк), Issue Project Room (Нью Йорк), Corcoran (Вашингтон), Curtis R.Priem Experimental Media and Performing Arts Center (Нью Йорк), Lampo/Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts (Чикаго), Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Карлсруэ), Hanger Biccoca (Милан) and others. Работы Фелла находятся в музее современного искусства Thyssen-Bornemisza в Венне были признаны ARS Electronica (Линц).