Mark Fell

Mark Fell is a multidisciplinary artist based in Sheffield (UK). After studying experimental film and video art at Sheffield City Polytechnic he reverted to earlier interests in computational technology, music and synthetic sound. In 1998 he began a series of critically acclaimed record releases on labels including Mille Plateaux, Line, Editions Mego and Raster Noton. Fell is widely known for exploring the relationships between popular music styles, such as electronica and club musics, and typically academic approaches to computer-based composition with a particular emphasis on algorithmic and mathematical systems. Since his early electronic music pieces Fell’s practice has expanded to include moving image works, sound and light installation, choregoraphy, critical texts, curatorial projects and educational activites. He has worked with a number of artists including Yasunao Tone, Keith Fullerton Whitman, Okkyung Lee, Luke Fowler, Peter Gidal, John Chowning, Ernest Edmonds, Peter Rehberg, Oren Ambarchi and Carl Michael Von Hausswolff.

The diversity and importance of Fell's practice is reflected in the range and scale of international institutions that have presented his work which include - Hong Kong National Film archive, The Baltic (Gateshead), Museu d'Art Contemporani de Barcelona, La Casa Encendida (Madrid), Laboral (Xixón), The Institute of Contemporary Art (London), Royal Festival Hall (London), The Serpentine (London), The Australian Centre For Moving Image, Artists Space (NYC), Issue Project Room (NYC), Corcoran (DC), Curtis R.Priem Experimental Media and Performing Arts Center (NY), Lampo/Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts (Chicago), Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Karlsruhe), Hangar Biccoca (Milan) and others. Fell's work is in the collection of the Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (Vienna) and has been recognised by ARS Electronica (Linz).

Марк Фелл — мультидисциплинарный художник, базирующийся в Шеффилде (Великобритания). После изучения экспериментального кино- и видеоарта в Шеффилдском городском политехникуме, он вернулся к своим более ранним интересам в сферах вычислительной технологии, музыки и синтетического звука. С 1998 года он издает свои записи на лейблах, среди которых Mille Plateaux, Line, Editions Mego и Raster-Noton, и получает признание критиков. Фелл широко известен как исследователь отношений между популярными стилями в музыке, такими как электроника и клубная музыка, и типично академическими подходами к компьютерной композиции, с особым акцентом на алгоритмические и математические системы. Со времен его ранних произведений в сфере электронной музыки практика Фелла расширилась, включив в себя работу с движущимся изображением, звуковыми и световыми инсталляциями, хореографией, а также создание критических текстов, кураторских проектов и образовательной деятельности.

Многообразие и значимость практики Фелла отражены в том количестве международных институций, представляющих его работы, среди которых: Государственный киноархив Гонконга, Балтийский центр современного искусства (Гейтсхэд), Музей современного искусства в Барселоне, La Casa Encendida (Мадрид), Laboral (Хихон), Институт современного искусства (Лондон), Королевский фестивальный зал (Лондон), The Serpentine (Лондон), Австралийский центр движущихся изображений, Artists Space (Нью-Йорк), Issue Project Room (Нью-Йорк), Corcoran (Колумбия), Центр экспериментальных медиа и перформативного искусства Кертиса Р. Прима (Нью-Йорк), Lampo в сотрудничестве с Фондом высших исследований изобразительного искусства Грэма (Чикаго), Центр искусства и медиатехнологии (Карлсруэ), Hangar Biccoca (Милан) и другие. Работы Фелла представлены в коллекции Академии современного искусства Тиссена-Борнемисы (Вена) и были высоко оценены на ARS Electronica (Линц).

Photo: Robin Roger Peller