Katia Reshetnikova

Katia Reshetnikova is a performance and sound artist. She studied sound design in VGIK, a renowned film-school in Moscow (Russia), and later graduated from MA Performance Design and Practice in Central Saint Martins College of Art in London (UK). In her artistic practice Katia explores performativity of sound and experiments with both technical and aesthetic capacities of film sound design transposed to different contexts. Her works are often participatory and reflect on interactions between sound and movement, body and public space, disability and perception. Katia is currently involved in a performance collective ‘Salt’ and devises multidisciplinary projects combining sound art with choreography. She carries out an ongoing research on our perception of binaural recordings and often applies 3D sound recording technology in her work.

In 2015 her site-specific promenade performance based on field recordings was presented in Sound Kitchen program at Prague Quadrennial of Performance Design and Space. In 2016 as a participant of SOTA — a performance and contemporary dance laboratory, Katia presented her works during the performance festival in the Museum of Contemporary art GARAGE. She was commissioned by Nike to direct and create sound design for their promenade performances. Katia has collaborated with Berlin-based theatre company Rimini Protokoll on their performance Remote X in Rochester (USA), `s-Hertogenbosch (Netherlands) and London (UK). She was also invited as one of the sound artists for their project Truck Track Ruhr in Recklinghausen (Germany). ‘Sensing Echoes’ - Katia`s interactive sound installation about echolocation was presented at young sound artists exhibition in Ground gallery, Moscow.

Катя Решетникова — аудиохудожник и перформансист. Она изучала саунд-дизайн во ВГИКе, знаменитом институте кинематографии в Москве (Россия), а затем получила степень мастера по специальности «Дизайн и практика перформанса» в колледже искусств Сент Мартинс в Лондоне (Великобритания). В своей художественной практике Катя исследует перформативность звука и экспериментирует как с техническими, так и с эстетическими возможностями кинематографического саунд-дизайна при его переносе в иные контексты. Ее работы нередко предполагают участие публики и рассматривают взаимодействия между звуком и движением, телом и общественным пространством, ограниченными возможностями и восприятием. В данный момент Катя участвует в перформативном коллективе «Соль» и разрабатывает мультидисциплинарные проекты, сочетающие звуковое искусство и хореографию. Она проводит длительное исследование восприятия человеком бинауральных записей и часто применяет в своих работах технологию объемной записи звука.

В 2015 году ее прогулочный перформанс, рассчитанный на определенное место и основанный на полевых записях, был представлен в рамках программы Sound Kitchen на пражском квадреннале перформативного дизайна и пространства. В 2016 году в качестве участника SOTA — лаборатории перформанса и современного танца — Катя представила свои работы в ходе фестиваля перформанса в музее современной культуры «Гараж». Для Nike Катя срежиссировала и создала саунд-дизайн для прогулочных перформансов. Сотрудничала с театральной компанией Rimini Protokoll, базирующейся в Берлине, работала над их перформансом Remote X в Рочестере (США), Хертогенбосе (Голландия) и Лондоне (Великобритания). Она также была приглашена в качестве одного из аудиохудожников для работы над их проектом Truck Track Ruhr в Рекклингхаузен (Германия). «Sensing Echoes» — интерактивная звуковая инсталляция Кати, посвященная эхолокации, — была представлена на выставке молодых звуковых художников в галерее Граунд в Москве.