Eliane Radigue

Éliane Radigue (born January 24, 1932) is a French electronic music composer. She began working in the 1950s and her first compositions were presented in the late 1960s. Until 2000 her work was almost exclusively created on a single synthesizer, the ARP 2500 modular system and tape. Since 2001 she has composed mainly for acoustic instruments.

Radigue was born in a modest family of merchants and raised in Paris at Les Halles. She later married the French-born American artist Arman with whom she lived in Nice while raising their three children, before returning to Paris in 1967. She had studied piano and was already composing before hearing a broadcast by the founder of musique concrète Pierre Schaeffer. She soon met him, and in the early 50s became his student, working periodically at the Studio d'Essai during visits to Paris. In the early 1960s, she was assistant to Pierre Henry, creating some of the sounds which appeared in his works. As her own work matured, Schaeffer and Henry felt that her use of microphone feedback and long tape loops was moving away from their ideals, though her singular practice was still related to their methods.

In 2000, she made her last electronic work in Paris, l'Ile Re-sonante, for which she received the Golden Nica Award at the festival Ars Electronica in 2006.

After more than 30 years of infinitely discrete electronic music, Eliane Radigue abandoned her cherished Arp 2500 synthesizer to devote herself entirely to acoustic composition. Monumental in length (2h30m) but delicate due to the acoustic treatment of the pulsing and murmuring sounds, Naldjorlak was conceived as a trilogy with incredibly subtle harmonics, sub-tones and partials interacting continuously. The piece was elaborated in close collaboration with three virtuoso musicians: cellist Charles Curtis and basset horn players Carol Robinson and Bruno Martinez. The suspension of time, the dialog with eternity, the proximity to silence, an appeal to contemplation, and exceptional concentration - all that has characterized Eliane Radigue's music since 1970, is now more relevant than ever. But, Naldjorlak takes her even further on her musical journey, because with these three performers, she has found the ideal means of coming ever closer to the "impalpable chimerical" music of her dreams.

Элиан Радиг (р. 1932) — французская композитор электронной музыки. Она начала работать в 1950-х, ее первые сочинения были представлены публике в конце 1960-х. До 2000 года она создавала свои произведения почти исключительно с помощью модульной системы ARP 2500 и магнитофонных лент. С 2001 года она создает музыку в основном для акустических инструментов.

Радиг родилась в скромной семье торговцев и выросла в Ле-аль в Париже. Позже вышла замуж за американского художника французского происхождения Армана, с которым жила в Ницце, воспитывая троих детей. Позже, в 1967 году она вернулась в Париж. Радиг изучала фортепиано и уже занималась сочинением музыки к тому моменту, когда услышала передачу основателя musique concrète Пьера Шеффера. Вскоре она встретилась с ним и в начале 50-х стала его ученицей, периодически работая в Studio d'Essai во время визитов в Париж. В начале 1960-х она ассистировала Пьеру Анри, создавая некоторые из звуков для своих работ. Ее собственные работы становились все более зрелыми, и Шеффер с Анри увидели, что Радиг, применяя микрофонный фидбэк и длительные пленочные петли, постепенно отходит от их идеалов, хотя ее особый подход все еще сохранял родство с их методами.

В 2000 году она создала в Париже свою последнюю электронную работу, l'Ile Re-sonante, за которую получила Золотую Нику на фестивале Ars Electronica в 2006 году.

После более 30 лет создания абсолютно уникальной электронной музыки, Элиан Радиг оставила свой любимый синтезатор ARP 2500, чтобы полностью посвятить себя акустической композиции. Монументальная по длительности (два с половиной часа), но изящная, благодаря акустическому исполнению пульсирующих и низких гудящих звуков, работа Naldjorlak была задумана как трилогия с невероятно тонкими гармониями и постоянным взаимодействием тонов. Произведение было разработано в тесном сотрудничестве с тремя виртуозными музыкантами: виолончелистом Чарльзом Кертисом и бассетгорнистами Кэрол Робинсон и Бруно Мартинезом. Остановка времени, диалог с вечностью, близость к тишине, обращение к созерцанию и исключительная концентрация — все, что характеризовало музыку Элиан Радиг с 1970-х, сейчас актуально как никогда. Но с Naldjorlak она продвигается еще дальше в своем музыкальном путешествии, поскольку с этими тремя исполнителями она нашла идеальные средства максимально приблизиться к «неосязаемой и несбыточной» музыке своей мечты.