Eliane Radigue

Born in Paris in 1932, Eliane Radigue is an important, intriguing figure within the European musical avant-garde. She studied under Pierre Schaeffer, the architect of musique concrète, in the 1950s, going onto be an assistent for fellow musique concrète pioneer Pierre Henry. However, her own experiments—which included tape loops and microphones—were met with some hostility by Schaeffer and Henry and it became clear that her practice could not be contained by the inflexible principles of the founders.

Radigue’s work is defined by its painstaking creation and singular methodology; Radigue worked alone, for great periods of time, splicing and manipulating sounds to create exquisitely drawn-out compositions that feel sublime, yet contain the most extreme delicacy. She was introduced to her first synthesizer in New York in 1970, and from then on her work would then on be created exclusively on the the unwieldy but brilliant ARP 2500 modular synth. However, in her seventh decade, Radigue made the leap into an acoustic sound palette, collaborating with musicians such as Charles Curtis and Kasper Toeplitz. (Dax, Max. (2012, October 12). Eliane Radigue: An Interview. Retrieved from: http://www.electronicbeats.net/eliane-radigue-an-interview/

Элиан Радиг родилась в 1932 году в Париже. Она является важной личностью в истории Европейского музыкального авангарда. В 1950х Радиг обучалась под началом Пьера Шеффера, пионера в области конкретной музыки, а затем работала ассистенткой у ещё одного из основателей и видных представителей конкретной музыки, Пьерра Анри. Однако, эксперименты Радиг с кассетными петлями и микрофонами были восприняты в штыки её наставниками, и по причине ее нежелания руководствоваться негибкими принципами Шеффера и Анри их пути разошлись.

Композиции Радиг отличаются своей кропотливой разработкой и уникальной методологией. На протяжении долгого времени она работала одна, скрещивая и манипулируя звуки, чтобы создать изысканно затяжные композиции, которые звучат величественно, но в то же время обладают чрезвычайной деликатностью. Первое знакомство Радиг с синтезатором произошло в Нью Йорке в 1970 году, и с тех пор все свои композиции она создаёт исключительно на громоздком, но блестящем модульном синтезаторе ARP 2500. Однако, перешагнув порог седьмого десятилетия, Радиг решила обратиться к акустической музыке и создать ряд совместных композиций с различными музыкантами, в том числе с Чарльзом Кёртисом и Каспером Тоеплитз