Edward Artemiev

Edward Artemiev is a composer whose name for many people is associated with electronic music. With unusual soundings, easily discernible in the present-day sound environment by their abundance of nuances and unaccountable acoustic comfort. With a peculiar world of imagery, sense of space so striking for the mind.

A wide variety of views on Artemiev's music is pronounced, dealing with its different aspects such as technical - "it's impossible to understand the way it's done", esthetical - "it's infinitely beautiful", and spiritual sides - "an encounter with the truth".

Artemiev accomplished his academic musical education at the Moscow Conservatoire in Yuri Shaporin's class of composition. His meeting with engineer Eugene Murzin - one of the first in the world to invent a synthesiser - sealed his fate: "Incredible prospects for creativity were opened up by electronic music. That was a real "terra incognita". Composers had never set foot on it in their practical activities". It happened in 1960. And in 1968 after Murzin’s performance at the Congress of Electronic Music in Florence the Italian press described Moscow as "the venue of one of the leading centres of electronic avant-garde" ("La Stampa", June 4th 1968).

Nowadays Artemiev is an acknowledged leader of Russian electronic music. Many of his experiments and discoveries have been realised in the sphere of electronic synthesis, where he is a researcher of authority and a highly poetical master.

The cultural trends of his time have been originally interpreted in the composer's creative evolution, with different facets of his individuality revealed in an alternation of stylistic orientations.

Эдуард Артемьев - композитор, чье имя у многих ассоциируется с электронной музыкой. С необычными звучаниями, которые по богатству оттенков и необъяснимому акустическому комфорту легко различимы в современном звуковом космосе. С особым образным миром, чувством пространства, так поражающего воображение.

В адрес музыки Артемьева раздаются признания, касающиеся различных ее сторон: технической – «непонятно, как это сделано», «в природе нет подобных тембров»; эстетической – «бесконечно красиво»; духовной – «столкновение с истиной».

Академическое образование Артемьев получил в Московской консерватории по классу композиции Юрия Шапорина. Встреча с инженером Евгением Мурзиным - создателем одного из первых в мире синтезаторов - решила его судьбу. «Электронная музыка открывала невероятные перспективы для творчества. Это была настоящая terra incognita. В своей практике композиторы на нее еще не ступали». Это произошло в 1960 году. А в 1968, когда Мурзин представлял на Интернациональном конгрессе электронной музыки во Флоренции свой уникальный «АНС» и выполненные на нем композиции Артемьева, итальянская пресса сообщала: «Один из ведущих центров электронного авангарда находится в Москве» («La Stampa», 14 июня 1968).

Сегодня Артемьев - признанный лидер русской электронной музыки. Многие его эксперименты и открытия осуществлены на почве электронного синтеза, авторитетным исследователем и поэтичнейшим мастером которого он является.

В творческой эволюции композитора своеобразно преломились культурные тенденции времени. В смене стилевых направлений обнаружились различные грани его индивидуальности.