One of the most perceptive and mercurial sound artists at work today.
— Nick Cain, The Wire
Pita is the pseudonym of Editions Mego founder Peter Rehberg. Born in London, Rehberg has resided in Vienna for term his adult life. It was here in the early 90’s that Rehberg harnessed aspects of noise, industrial, electro-acoustic and techno to develop a new approach to music. Whether constructing an album entirely from the recordings of a fridge or harnessing the live electronic potential of laptops soon after they hit the market Pita has always been at the forefront of contemporary radical music practice often paving the way for many to follow.
Birthing the extreme computer music genre, scoring the works of controversial French theatre director Gisele Vienne, ongoing collaborations with Jim O’Rourke, Fennesz, Marcus Schmickler and Stephen O’Malley all define Rehberg’s open ended approach to the creative act. As head of the influential Editions Mego family of labels, he has released albums by renowned artists like Fennesz, Heather Leigh, Klara Lewis, Kevin Drumm, Thomas Brinkmann, Florian Hecker, Bernard Parmegiani, Russell Haswell, KTL, Iannis Xenakis, Oren Ambarchi, Bill Orcutt, Mark Fell and many more.
As Pita, Rehberg has produced over a dozen albums, covering an astonishing variety of experimental electronic styles. The Get Out / Get Down / Get Off trilogy received broad international critical acclaim and helped define the radical underground experimental electronic scene of the 90’s. Pita has played numerous concerts all over the world including SONAR, ATP, CTM Berlin, MUTEK, Donaufestival, Le Guess Who?, Atonal etc. In 1999 he won the Prix Ars Electronica for Digital Musics & Sound Art.
With two decades of pioneering activity under his belt 2016 saw a surge in new activity. Following a return to live solo performance came the release of his first solo record in 12 years,‘Get In’. With a new ‘modular’ set up Pita has continued playing live with fresh dimensions added to the idiosyncratic beauty/hostile tension that resides in all of his work.
Один из наиболее восприимчивых и находчивых саунд-артистов в настоящее время.
— Ник Кейн, The Wire
Pita — это псевдоним основателя Editions Mego Питера Реберга. Родом из Лондона, Реберг всю взрослую жизнь живет в Вене. Именно здесь в начале 90-х Реберг использовал элементы нойза, индастриала, электроакустики и техно, вырабатывая новый подход к музыке. Будь то конструирование альбома целиком из записей звука холодильника или раскрытие живого электронного потенциала лэптопов вскоре после их появления на рынке, Pita всегда был на передовой современной радикальной музыкальной практики, зачастую прокладывая дорогу для многих других артистов.
Он произвел на свет жанр экстремальной компьютерной музыки, озвучивал постановки противоречивого театрального режиссера Жизель Виенн, длительное время сотрудничает с Джимом О'Рурком, Кристианом Феннешем, Маркусом Шмиклером и Стивеном О'Мэлли — все это иллюстрирует открытый подход Реберга к творческой деятельности. В качестве главы влиятельного семейства лейблов Editions Mego он выпустил альбомы таких знаменитых артистов, как Кристиан Феннеш, Хетер Ли, Клара Льюис, Кевин Драм, Томас Бринкман, Флориан Хекер, Бернар Пармеджани, Рассел Хасвелл, KTL, Янис Ксенакис, Орен Амбарчи, Билл Оркатт, Марк Фелл и многие другие.
Под именем Pita Реберг выпустил более дюжины альбомов, охватив потрясающее многообразие экспериментальных электронных стилей. Трилогия «Get Out / Get Down / Get Off» заслужила широкое признание международной критики и стала одним из ключевых произведений андеграундной экспериментальной сцены 90-х. На счету Pita множество выступлений по всему миру, в частности на фестивалях SONAR, ATP, CTM Berlin, MUTEK, Donaufestival, Le Guess Who?, Atonal и т.д. В 1999 году он получил премию Ars Electronica в области цифровой музыки и звукового искусства.
С двумя десятилетиями новаторства за плечами, в 2016 году Реберг находится на новом пике активности. За возвращением к сольным живым выступлениям последовала его первая запись за двенадцать лет — «Get In». Pita продолжает выступать вживую с новым «модульным» сетапом, раскрывая иные измерения идиосинкратического напряжения между красотой и враждебностью, которое содержится во всех его работах.