Vasily Kandinsky

Vasily Kandinsky (1866 - 1944) was a Russian artist and art theorist, a key figure of the avant-garde, one of the founders of abstractionism, professor at the Bauhaus and founder of the artists association the Blue Rider.

Kandinsky divided his abstract paintings into three groups: impressions, improvisations and the one he held in highest regard - compositions. The last two groups more distinctly reflect on the great role music played in his work.

In 1912 Kandinsky published Du Spirituel dans l’art - widely considered to be the first theoretical text on abstractionism. In 1926 - Point and Line to Plane, which served as a window into his theory of art. Both texts were widely influenced by his appreciation for music and Theosophy, a religious theory which, among other things, postulates that creation is a geometrical progression. This spiritual treatment of form is, of course, evident throughout the entire body of his artistic work.

Василий Васильевич Кандинский (1866 - 1944) — русский художник и теоретик изобразительного искусства, один из лидеров авангарда первой половины XX века; вошел в число основоположников абстрактного искусства. Был одним из основателей группы «Синий всадник», преподавателем в Баухаусе.

За годы своего творчества Кандинский основал объединение «Фаланга», участвовал в «Бубновом валете», затем заложил Новое мюнхенское художественное объединение, а позже — знаменитый «Синий всадник».

Кандинский, разделил свои абстрактные работы на три группы: импрессии, импровизации и наивысшую, в его понимании, форму живописи этого направления – композиции; последние две группы отсылают к музыкальной традиции в творчестве художника.

В 1912 году вышла книга Кандинского «О духовном в искусстве», ставшая первым теоретическим обоснованием абстракционизма. А в 1926 - «Точка и линия на плоскости», которая была призвана помочь объяснить его теорию искусства. Оба текста были написаны под сильным влиянием музыки и теософии, религиозной теории, которая, помимо всего прочего, предполагает, что мироздание является геометрической прогрессией. Подобная духовная трактовка формы очевидна во всей его художественной работе.