Tony Myatt

Prof. Tony Myatt is the Subject Leader in Sound Recording and Deputy Head of the School of Arts. His research and teaching focus on contemporary aesthetics in electronic and computer music; spatial sound reproduction and recording; the composition and performance of computer music and contemporary audio art.

In addition to reesearch and teaching activities, Tony also works closely with a number of independent electronic music artists to realise audio, installation and art works. In particular, he collaborates with sound artist Jana Winderen from Norway with whom he created the Ultrafield installation exhibited as part of the Museum of Modern Art's Soundings sound art exhibition in New York from August to November 2013.

He was the principle investigator of the Art and Humanities Research Council's (UK) New Aesthetics in Computer Music Project, which documented and investigated changing practices, philosophies and aesthetics in independent electronic music since 1995.

Tony was a co-founder of Cambridge University Press’ academic journal Organised Sound; an international journal of music and technology in 1995 and an editor of the journal until 2004. He is now a member of the journal’s editorial board. He also coordinated and led a team from the EPSRC’s Digital Music Research Network who formulated the UK Roadmap for Digital Music Research in 2005.

Tony has delivered invited lectures, talks, symposia, performances and installations throughout the world. Research funders have included the European Commission, AHRC (UK), EPSRC (UK) research councils, Silicon Graphics Inc., BT, Arts and Business Yorkshire, the Arts Council (UK) and Thyssen-Bornemizsa Art Contemporary (AT).

He was awarded a Herald Angel Award by the Glasgow Herald at the 1997 Edinburgh Festival and the International Critics Award, with kinetic sculptor Peter Fluck, for Chaotic Constructions an interactive kinetic sculpture/audio installation. This piece was originally created for the Tate Gallery, St Ives UK where it was installed in 1997. His computer work 'after via gleam' was a finalist in the 2007 WPA/Corcoran Gallery’s colorfield.remix experimental media competition. In June 2007 Tony was resident composer at Hochschule für Gestaltung in Karlsruhe, Germany, where he developed a live performance work for a forty-three channel, multi layer sound system. This piece also used surround sound techniques informed by research in spatial audio perception.

In 2009 he designed and developed software to control a large-scale Ambisonic with-height surround sound system as part of the LISTEN artist residency and performances at the Britten Studios, Aldeburgh, UK, curated by Russell Haswell. Tony was a resident artist at Aldeburgh along with Russell Haswell, Chris Watson and Bernie Krause.

Профессор Тони Майатт — преподаватель в области записи звука и заместитель руководителя школы искусств. Его исследовательская и преподавательская деятельность сосредоточена на современной эстетике в электронной и компьютерной музыке; пространственных воспроизведении и записи звука; сочинении и исполнении компьютерной музыки; современном звуковом искусстве.

Помимо исследовательской и преподавательской деятельности, Тони также тесно сотрудничает со многими независимыми художниками, работающими с электронной музыкой, реализуя из звуковые, инсталляционные и художественные проекты. В частности, с норвежской аудиохудожницей Яной Виндерен он создал инсталляцию Ultrafield для выставки звукового искусства Soundings, проходившей в MOMA в Нью-Йорке с августа по ноябрь 2013 года.

Он был ведущим исследователем в проекте Исследовательского совета по искусству и гуманитарным наукам (Великобритания), посвященном новой эстетике в компьютерной музыке, в рамках которого документировалось и исследовалось изменение практики, философии и эстетики в независимой электронной музыке с 1995 года.

Тони был соучредителем академического журнала Organised Sound Издательства Кембриджского университета — международного журнала о музыке и технологии — в 1995 году и до 2004 года был его редактором. В настоящий момент он является членом редакционной коллегии журнала. Также он выступал координатором и руководителем одной из групп в Организации исследователей цифровой музыки EPSRC, которая формулировала дорожную карту для исследований цифровой музыки в Великобритании в 2005 году.

Тони выступал с лекциями, в дискуссиях и симпозиумах, с перформансами и инсталляциями по всему миру. Поддержку его исследованиям оказывали исследовательские советы Европейской комиссии, AHRC и EPSRC (Великобритания); Silicon Graphics Inc., BT, Arts and Business Yorkshire; Совет по искусствам (Великобритания) и Музей современного искусства Тиссена-Борнемисы (Австрия).

Он награжден премией Herald Angel газеты Glasgow Herald на фестивале в Эдинбурге в 1997 году и Призом международной критики (вместе с кинетическим скульптором Питером Флаком) за интерактивную кинетическую скульптурную/звуковую инсталляцию Chaotic Constructions. Произведение изначально создавалось для галереи Тэйт Сэнт-Айвс, Великобритания, где была установлена в 1997 году. Его компьютерная работа after via gleam вышла в финал конкурса экспериментальных медиа colorfield.remix WPA/галереи Corcoran в 2007 году. В июне 2007 Тони выступил композитором-резидентом в Высшей школе дизайна в Карлсруэ, Германия, где разработал живой перформанс для 43-канальной многослойной звуковой системы. В этом произведении также использовались технологии объемного звучания, связанные с исследованиями в области пространственного восприятия звука.

В 2009 году он спроектировал и разработал программное обеспечение для управления Ambisonic с крупномасштабной системой объемного звука в вертикальном измерении, в рамках программы художественных резиденций и перформансов LISTEN в студии Britten, Олдборо, Великобритания, которую курировал Рассел Хасвелл. Тони был художником-резидентом в Олдборо вместе с Расселом Хасвеллом, Крисом Уотсоном и Берни Краузом.