Tony Myatt

Professor Tony Myatt is the Head of Music and Media at the University of Surrey, UK. Until 2012 Prof. Myatt directed the Music Research Centre at the University of York, UK, which he established in 2004 to support research in audio and computer music. During his directorship the Centre focused on the study of independent experimental music and sound art since the mid-1990s, and on the development of spatial audio technologies. He has pursued research related to spatial audio production and creation throughout his career, and has developed technologies and production methods informed by theories of spatial audio perception.

Prof. Myatt’s work as a spatial audio producer for sound installation includes Thyssen-Bornemisza Art Contemporary’s The Morning Line sound pavilion project, exhibited from 2008 in Seville and subsequently in Istanbul, Vienna, now permanently installed at ZKM, Germany. Collaborations with Norwegian artist Jana Winderen include the installations Ultrafield (2013) exhibited at MOMA New York, and Dive (2014) for the Park Avenue Road Tunnel, New York. Tony regularly collaborates with sound artist Chris Watson on sound installations and live performances, including the recent work Cemetery (2017), with film-maker Carlos Casas, for the Tate Modern in London. Tony has developed audio software for Yasunao Tone, Russell Haswell and spatial audio for a number of audio releases, including Haswell’s IN IT (Immersive Live Salvage) (eMego 115) and Leyfðu Ljósinu (Touch TO:90) for Hildur Guðnadóttir.

Prof. Myatt was a founding editor of CUP’s Organised Sound; An International Journal of Music and Technology.

Профессор Тони Майатт — преподаватель в области записи звука и заместитель руководителя школы искусств. Его исследовательская и преподавательская деятельность сосредоточена на современной эстетике в электронной и компьютерной музыке; пространственных воспроизведении и записи звука; сочинении и исполнении компьютерной музыки; современном звуковом искусстве.

Помимо исследовательской и преподавательской деятельности, Тони также тесно сотрудничает со многими независимыми художниками, работающими с электронной музыкой, реализуя из звуковые, инсталляционные и художественные проекты. В частности, с норвежской аудиохудожницей Яной Виндерен он создал инсталляцию Ultrafield для выставки звукового искусства Soundings, проходившей в MOMA в Нью-Йорке с августа по ноябрь 2013 года.

Он был ведущим исследователем в проекте Исследовательского совета по искусству и гуманитарным наукам (Великобритания), посвященном новой эстетике в компьютерной музыке, в рамках которого документировалось и исследовалось изменение практики, философии и эстетики в независимой электронной музыке с 1995 года.

Тони был соучредителем академического журнала Organised Sound Издательства Кембриджского университета — международного журнала о музыке и технологии — в 1995 году и до 2004 года был его редактором. В настоящий момент он является членом редакционной коллегии журнала. Также он выступал координатором и руководителем одной из групп в Организации исследователей цифровой музыки EPSRC, которая формулировала дорожную карту для исследований цифровой музыки в Великобритании в 2005 году.

Тони выступал с лекциями, в дискуссиях и симпозиумах, с перформансами и инсталляциями по всему миру. Поддержку его исследованиям оказывали исследовательские советы Европейской комиссии, AHRC и EPSRC (Великобритания); Silicon Graphics Inc., BT, Arts and Business Yorkshire; Совет по искусствам (Великобритания) и Музей современного искусства Тиссена-Борнемисы (Австрия).