Mumdance

Building on his reputation for eclecticism and reinvention, Jack Adams, better known as Mumdance, is back with his new LP – Twists and Turns. After a two-year hiatus, taking time away from touring, clearing his show-addled mind, and switching from software to hardware based production, the new record reveals yet another ‘back to the drawing-board’ moment for Jack.

Since being discovered by Diplo in 2008 via his bootleg remix of the Black Lips’ Veni Vedi Vici featuring Grime-scene stalwart MC Jammer, Jack has proven adept at keeping ahead of the music curve. That initial collision of indie and staunchly British grime was to set the tone for the early part of his career, propelled by Diplo and Mad Decent’s backing from a bedroom remixer to a DJ touring the world within three months.

That first era of Mumdance production, heavily influenced by the aesthetic of 8-bar grime – early Wiley, DJ Oddz, and Ruff Sqwad – was exemplified by his release of a remix of Santigold’s Creator, featuring Jammer, Tempa T, Chronik, Rage, Slickman & Badness. Followed by an EP made with Trim and released on No Hats No Hoods Recordings. His first EP on Mad Decent, the Mum Decent EP, led to two world tours which exposed Jack’s mind to all sorts of regional music from around the globe, which in turn led to the fusing of his UK club sensibilities with more global sounds such as kuduro, funk carioca, tribal gurachero, soca, batucada carnival music and gagaku.

With these influences firmly in place, Jack pursued an even more varied working style, concentrating on a string of collaborations; mixtapes with NYC punks Cerebral Ballzy, producing UK grime bangers for Boy Better Know, cumbia in Mexico with Toy Selectah, techno in Paris with Brodinski, or tropicália for electropop heavyweights Bonde Do Role in Brazil. This fruitful period of travelling and producing culminated in his first mixtape album; Different Circles – a sprawling compilation of 13 of his best tracks blended together into a 40 minute mix, showcasing releases on a number of labels including Mad Decent, Big Dada, Trouble and Bass, Greco Roman Southern Fried and No Hats No Hoods.

Representing the start of what he refers to as a ‘second wave of his career’, his recent sabbatical in the UK countryside saw the launch of a Different Circles podcast and the symbiotic Different Circles parties. The new record,Twists & Turns, looks to very different sources from those that created the first LP – strong outside influences have been replaced with esoteric introspection – the new record being a personal reflection on the music of Adams’ youth. Drawing on everything from 90s hardcore and proto-jungle to shoegaze classics. Twists & Turns maintains numerous nods to grime greats, pushing the new 130BPM instrumental grime wave. With this new sound comes a new set of record labels, with Jack releasing music on Hyperdub, Tectonic, Keysound & Unknown to the Unknown.

The ideals of Mumdance’s new mixtape are reflected with the launch of his new live show; 100% hardware based, but stripped down to the bare minimum of a 909 drum machine, a hardware sampler, two decks and a mixer. The idea being to keep things as raw as possible, concentrating on the sound, vibe and dance floor, rather than relying on light shows or gimmicks. The sound moves between genres from minute to minute, but rests somewhere between Jeff Mills’ live techno drum jams and golden era 8-bar grime.

Jack’s eclectic discography and ability to work within both electronic and guitar based scenes is concrete proof that he always likes to keep things moving and not rest in one place for too long. His commitment to ‘bringing different sounds and cultures together’ is an ethos which runs at the very core of everything he turns his hand to. You literally never know what you are going to hear next.

Подтверждая свою репутацию эклектичного и изобретательного исполнителя, Джек Адамс, более известный как Mumdance, возвращается со своим новым альбомом — Twists & Turns. После двухлетнего перерыва, использования незанятого гастролями времени, приведения в порядок спутанного выступлениями сознания и изменения своего творческого метода с программного обеспечения на «железо», в этой записи Джек снова «начинает с чистого листа».

С тех пор, как Diplo открыл его в 2008 году благодаря неофициальному ремиксу на «Veni Vidi Vici» Black Lips при участии ветерана грайм-сцены MC Jammer, Джек доказал свое умение держаться на передовой музыкального фронта. Созданному им гибриду инди и добротного британского грайма было суждено задать тон раннему этапу его карьеры, за счет которого при поддержки Diplo и Mad Decent он за три месяца преодолел путь от автора домашних ремиксов до гастролирующего по всему миру диджея.

Образцовым для первого стилистического периода Mumdance, на который сильно повлияла эстетика классического грайма — ранние Wiley, DJ Oddz и Ruff Sqwad — стал его ремикс на «Creator» Santigold при участии Jammer, Tempa T, Chronik, Rage, Slickman и Badness. Следующим шагом был EP, выполненный с Trim и выпущенный на No Hats No Hoods Recordings. За его первым EP на Mad Decent («Mum Decent») последовали два мировых турне, открывшие Джеку региональную музыку мира во всем ее многообразии, что, в свою очередь, привело к смешиванию британских клубных традиций с различными направлениями глобального звучания, такими как кудуро, бразильский фанк, трайбал гуарачеро, сока, карнавальная музыка батукада и японская гагаку.

Впитав все эти направлния, Джек двинулся в сторону еще более разнообразного стиля работы, сосредоточившись на ряде коллабораций; микстейпы с нью-йоркскими панками Cerebral Ballzy, продюсирование британских грайм-хитов для Boy Better Know, кумбия в Мексике с Toy Selectah, техно в Париже с Brodinski или тропикалия для тяжеловесов электропопа Bondo Do Role в Бразилии. Этот плодотворный период путешествий и продюсирования достиг своего пика с его первым микстейп-альбомом; Different Circles — многогранный сборник из тринадцати его лучших треков, соединенных в 40-минутный микс и демонстрирующих релизы на таких лейблах, как Mad Decent, Big Dada, Trouble & Bass, Greco Roman Southern Fried и No Hats No Hoods.

Начало тому, что Джек называет «второй волной его карьеры», было положено во время его недавного отпуска в сельской местности в Великобритании, когда он запустил подкаст Different Circles и серию одноименных вечеринок. Новая запись, Twists & Turns, обращена к совершенно иным источникам в сравнении с теми, которые легли в основу первого альбома: сильные внешние воздействия сменились эзотерической интроспекцией, и новая запись представляет собой личное размышление Адамса о музыке времен его юности. Двигаясь в диапазоне от хардкора 90-х и прото-джангла до классики шугейза, Twists & Turns при этом сохраняет в себе многочисленные отсылки к грайм-мастерам, продвигая новую волну инструментального грайма на 130 ударах в минуту. Новому звучанию соответствует и новый набор лейблов: Джек выпускает музыку на Hyperdub, Tectonic, Keysound и Unknown to the Unknown.

Идеалы нового микстейпа Mumdance отражены и в его новом живом шоу, на сто процентов выстроенном с минимальным набором «железа»: только драм-машина TR-909, сэмплер, две вертушки и микшер. Идея состоит в том, чтобы все было предельно «сырым»; концентрация больше на звуке, атмосфере и танцполе, чем расчет на световое шоу и всевозможные уловки. Звучание ежеминутно переходит из жанра в жанр, но все же остается где-то между живыми техно-джемами Джеффа Миллса и золотой эрой классического грайма.

Эклектичная дискография Джека, как и его способность работать в контексте и «электронной», и «гитарной» сцены, — прямое доказательство того, что он всегда предпочитает движение вперед и не остается на одном месте слишком долго. Его стремление «объединять различные звучания и культуры» является основным двигателем всех его начинаний. В буквальном смысле никогда не знаешь, что услышишь следующим.