Charles Curtis

Cellist Charles Curtis has created a new body of work for solo cello through his collaborations with composers La Monte Young and Marian Zazeela, Alvin Lucier, Éliane Radigue, Christian Wolff, Alison Knowles and Tashi Wada, and filmmakers Raha Raissnia and Jeff Perkins. Rarely-heard works of Terry Jennings, Morton Feldman and Richard Maxfield have also been signposts in Curtis's performing life. Trained at Juilliard with Leonard Rose and Harvey Shapiro, Curtis received the Piatigorsky Prize of the New York Cello Society. Since 2000 Curtis has been Professor of Music at the University of California, San Diego. He is a former member of King Missile.

In recent seasons Curtis has presented solo works of Alvin Lucier at the Auditorium du Louvre and the Museum of Contemporary Art, Los Angeles, and premiered new works of Éliane Radigue at the College des Bernardins in Paris; premiered Tashi Wada's Landslide for solo cello and modified tape deck at Issue Project Room; and given performances at the Museum of Contemporary Art Detroit, the Angelica Festival in Bologna, the Ostrava New Music Days, and in Brussels, Metz, Paris, Mexico City, Miami Beach, Athens and Los Angeles. Last summer Curtis led four performances of the music of La Monte Young in honor of Young's 80th birthday at the Dia Art Foundation's Dia:Chelsea space, including the premiere of the original three-hour-long version of Trio for Strings from 1958. In December 2015 he gave the New York premiere of Alvin Lucier's Orpheus Variations for cello and seven winds with Petr Kotik and the SEM Ensemble at Paula Cooper Gallery in New York. In Spring 2016 Curtis performed Éliane Radigue's Naldjorlak at The Kitchen in New York, and presented a series of four concerts with Alvin Lucier in various venues in Marfa, Texas; and Curtis presented concert-length solo performances of the music of early minimalist Terry Jennings at the Courtisane Film Festival in Ghent, the Ateliers Robespierre in Paris, the Regenbogenstadl in Polling, Bavaria, and for Blank Forms at the Swiss Cultural Institute Contemporary Art in New York. In the Fall of 2016 Curtis was featured at the Musikprotokoll in the Steirischer Herbst in Graz, Austria and in a three-day festival of Alvin Lucier’s music at the University of Zürich.

Виолончелист Чарльз Кертис создал новый корпус работ для виолончели в сотрудничестве с композиторами Ла Монте Янгом и Мэриан Зазила, Элвином Лусьером, Элиан Радиг, Крисченом Вулфом, Элисон Ноулз и Таши Вада, и кинорежиссерами Рахой Райссниа и Джеффом Перкинсом. Редко исполняемые работы Терри Дженнингса, Мортона Фельдмана и Ричарда Максфилда также были важными вехами в исполнительском пути Кертиса. Обучавшийся в Джульярдской школе с Леонардом Роузом и Харви Шапиро, Кертис получил Приз Пятигорского от Нью-Йоркского общества виолончелистов. С 2000 года Кертис является профессором музыки Калифорнийского университета в Сан-Диего. Он таже бывший участник King Missile.

За последнее время Кертис представил сольные работы Элвина Лусьера в Auditorium du Louvre и Музее современного искусства в Лос-Анджелесе и впервые исполнил новые работы Элиан Радиг в Collège des Bernardins в Париже, как и «Landslide» Таши Вада для виолончели и модифицированной кассетной деки в Issue Project Room; провел выступления в Музее современного искусства в Детройте, на фестивале Angelica в Болонье, в Остраве на New Music Days, а также в Брюсселе, Меце, Париже, Мехико, Майами-Бич, Афинах и Лос-Анджелесе. Прошлым летом Кертис четырежды исполнял музыку Ла Монте Янга в честь его восьмидесятилетия в пространстве Dia:Chelsea фонда искусств Dia, включая премьеру изначальной трехчасовой версии «Трио для струнных» 1958 года. В декабре 2015 он провел Нью-Йоркскую премьеру «Вариаций к Орфею» Элвина Лусьера для виолончели и семи духовым с Петром Котиком и SEM Ensemble в галерее Полы Купер в Нью-Йорке. Весной 2016 Кертис исполнил «Naldjorlak» Элиан Радиг в The Kitchen в Нью-Йорке и представил серию из четырех концертов с Элвином Лусьером на различных площадках в Марфе, Техас; также Кертис представил длительные сольные исполнения музыки раннего минималиста Терри Дженнингса на кинофестивале Courtisane в Генте, в Ateliers Robespierre в Париже, в Regenbogenstadl в Поллинге, Бавария, и для Blank Forms в Швейцарском институте современного искусства в Нью-Йорке. Осенью 2016 Кертис участвовал в программе Musikprotokoll на фестивале Steirischer Herbst в Граце, Австрия, и в трехдневном фестивале музыки Элвина Лусьера в Цюрихском университете.