Andrey Parshikov

Andrey Parshikov (b. 1985, Podolsk, Moscow region) is a curator and art-critic, head of the Research Department at Manege Moscow Museum Union. He has made numerous (around 30) exhibitions in Russia, US and Europe, including Making Our Stay in the City Visible and Invisible ((works from the collection of GAZPROMBANK), NCCA, Moscow, 2015), A Rose Has Teeth in a Mouth of a Beast (APALAZZO Gallery, Brescia, 2015), Underneath the Street, the Beach (Fondazione Sandretto Re-Rebaudengo, Turin, 2015), We Have Nothing that is Ours Except Time (Central Park, Vienna), I Remember It Differently from You (MUZEON park of Arts, Moscow, 2013), Great Repression (White Box gallery, New York, and SB gallery, Paris, 2008), Ultra-New Materiality (MMOMA, Moscow, 2009). He has been a teacher in British Higher School of Art and Design, Moscow Institute of Contemporary Art, Moscow School of Gender Studies, Academy of Fine Arts in Helsinki, Russian State University for the Humanities. His texts were published in Springerin magazine, Manifesta Journal, Moscow Art Magazine, Art Chronicles magazine, Openspace.ru web-site. He made residencies in Fondazione Sandretto Re-Rebaudengo in Turin. In Vienna he studied in the class of Maria Lind and Juan A. Gaitan in Salzburg Academy.

Сurator’s career of Andrey Parshikov began from the keen interest to the systems of creative industries and relations within them (Ultra-New Materiality project). Now, for a few years already, he has been involved in the issues of non-materialistic knowledge and options of its re-appropriation at right-hand discourse. This was the topic of the large exhibition in an ancient castle in Italy — A Rose Has Teeth in a Mouth of a Beast. Within investigation of everything magic and weird in art he also distinguishes the queer-theory issue as the last bulwark of the system as it is (capitalist, androcentric, religious) and post-internet practices which the curator directly relates to sealed knowledge, for ‘telepathy is just the well-developed peer-to-peer technology’.

Андрей Паршиков (р. 1985, Подольск) — куратор и арт-критик, возглавляет исследовательский отдел МВО «Манеж». Как куратор провел около 30 выставок в России, а также в США и Европе, среди которых — «Присутствуя в городе явно и незримо» (работы из коллекции Газпромбанка, ГЦСИ, Москва, 2015), A Rose Has Teeth in a Mouth of a Beast (APALAZZO Gallery, Брешиа, 2015), Underneath the Street, the Beach (Fondazione Sandretto Re-Rebaudengo, Турин, 2012), We Have Nothing that is Ours Except Time (Центральный парк, Вена, 2012), «Я помню это иначе, чем ты» (Парк искусств «Музеон», Москва, 2013), Great Repression (White Box Gallery, Нью-Йорк, и SB Gallery, Париж; 2008), «Сверхновая веще- ственность» (ММОМА, Москва, 2009). Преподавал в Британской высшей школе дизайна, Институте современного искусства, Московской школе по гендерным исследованиям, РГГУ, Академии изящных искусств в Хельсинки. Публиковался в изданиях Springerin Magazine, Manifesta Journal, «Художественный журнал», «Артхроника», OpenSpace. Был в резиденции фонда Sandretto Re-Rebaudengo в Турине. Прошел курс Марии Линд и Хуана Гайтана в Академии Зальцбурга.

Кураторская карьера Андрея Паршикова начиналась с пристального интереса к системам креативных индустрий и отношений внутри них (проект «Сверхновая вещественность»). Сейчас уже несколько лет подряд он занимается вопросами нематериалистического знания и возможности его реапроприации у правого дискурса. Этому была посвящена большая выставка в старинном дворце в Италии «У розы есть зубы во рту зверя» («A Rose Has Teeth in a Mouth of a Beast»). Внутри исследования магического и паранормального в искусстве он также выделяет проблему квир-теории как последнего бастиона системы как таковой (капиталистической, патриархальной, религиозной) и пост-интер- нет-практик, которые куратор связывает с герметическим знанием напрямую, ведь «телепатия — это всего лишь развитая peer-to-peer технология».